Ελληνική αρχική σελίδα » Ανθρώπινο Δυναμικό » CV_thomadaki

Θωμαδάκη Μαρίκα

Θέση  στο Ίδρυμα

Καθηγήτρια

Προπτυχιακοί  τίτλοι σπουδών

-Πτυχίο Ιστορίας-Αρχαιολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών

-Πτυχίο Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών

Μεταπτυχιακοί τίτλοι σπουδών

Διδακτορική διατριβή στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης με τίτλο:

“L’ amour, discours théâtral dans la trilogie figaresque de Beaumarchais”

Τομείς ερευνητικού ενδιαφέροντος

-Σημειολογία
-Θεωρία και σημειολογία του θεάτρου

-Θεωρίες της λογοτεχνίας

Αριθμός διδακτορικών που έχετε επιβλέψει

14

Γνώσεις στη χρήση νέων τεχνολογιών

Επαρκής χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή

Εμπειρία από συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα

Επιστημονική υπεύθυνη ερευνητικών προγραμμάτων «Καποδίστριας»

Σύνολο  δημοσιεύσεων (αριθμός)

94

Σύνολο  αναφορών (αριθμός)

 

Μονογραφίες

 

Πέντε σημαντικότερες αναφορές

 

Εθνικές και Διεθνείς διακρίσεις (οργάνωση συνεδρίων, μέλος οργανισμών κλπ.)

-Πρόεδρος του Κέντρου Σημειολογίας του Θεάτρου
-Πρόεδρος της επιτροπής επιλογής θεαμάτων για την Α/θμια και Β/θμια Εκπαίδευση του Υπ. Παιδείας.
-Μέλος γνωμοδοτικής επιτροπής του Υπ. Πολιτισμού για τις επιχορηγήσεις στο θέατρο.
-Μέλος της κεντρικής επιτροπής Αρχαίου Δράματος των μαθητικών θεατρικών αγώνων του Υπ. Παιδείας
-Μέλος της Εταιρείας Φιλοσοφικών μελετών
-Μέλος του Κέντρου Φιλοσοφίας της Ολυμπίας.
-Μέλος του ιταλικού INDΑ (Instituto Nazionale del’ dramma antico)
-Μέλος του πολιτιστικού δικτύου FRATER της Νέας Υόρκης.
-Μέλος της Συγκριτικής Φιλολογίας του Καΐρου
-Μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών
-Μέλος του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου
-Μέλος της Ένωσης Μουσικών και Θεατρικών Κριτικών
-Συνεργάτις της επιστημονικής ομάδας του καθηγητή Umberto Eco
-Συνεργάτις του Πανεπιστημίου της Avignon (France)
-Συνεργάτις της ομάδας εργασίας της καθηγήτριας Annalisa Cacca του St. John University (Η.Π.Α.)
-Διοργανώτρια συνεδρίου στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών
-Διοργανώτρια συνεδρίων και ημερίδων επί σειρά ετών για το Αρχαίο και το Σύγχρονο Δράμα στο Ίδρυμα Γουλανδρή-Χορν, στη Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία (Στοά του Βιβλίου), στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (Πολιτιστικό Κέντρο «Κωστής Παλαμάς»), στο πολιτιστικό κέντρο «Ελεάνα Τούντα», στο πολιτιστικό κέντρο Λειβαδιάς καθώς και στα ξενοδοχεία «Μεγάλη Βρετανία», «Titania”, “Park”, «Εσπέρια» και “Ledra Mariott”.

 

ΠΙΝΑΚΑΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

Ανακοινώσεις Δημοσιεύσεις

Α. Βιβλία


- Σημειωτική του ολικού θεατρικού λόγου (εκδ. Δόμος, 1993)
- Ο κίτρινος θεός (εκδ. Παύλος, 1994)
- Θεατρολογία και αισθητική. Προς μια θεωρία της ενεργειακής θεατρικότητας. (εκδ. Σύγχρονη Εποχή, 1995)
- Θεατρολογικοί προβληματισμοί (εκδ. Παύλος, 1996)
- Lorenzaccio de Musset: syntaxe dramatique et discours politique (εκδ. Παύλος, 1999)
- Θεατρικός αντικατοπτρισμός. Εισαγωγή στην παραστασιολογία (εκδ. Ελληνικά Γράμματα, 2001)
- La dramaturgie de Koltès (εκδ. Παύλος, 2001)
- Η ‘Επανάσταση των νεκρών’ του Τάκη Αντωνίου: Το θέατρο του ‘αθέατου’ λόγου (εκδ. Παύλος, 2001)
- Essais sur le tragique (εκδ. Παύλος, 2002)
-Φιλοσοφία του σημείου και χάος. Το πείραμα της θεατρικής μεταφοράς (εκδ. Προπομπός, 2003)

Β. Άρθρα


-Le système actantiel du jeu de l’ Amour et du hasard de Mariveau (περιοδικό «Παρουσία», τ. Ε’ 1987)
-Ρόλος και ηθοποιός: παγίδα και απελευθέρωση (περιοδικό «Δώμα», τ.10, 1987)
-Η προεπαναστατική ζύμωση στο θέατρο του Μπωμαρσαί (περιοδικό «Διαβάζω, τ. 216, 1989)
- I contributi degli elementi egiziani nel teatro romano (πρακτικά συνεδρίου -Κάϊρο 1989)
- Ο λόγος και το παράλογο στο θέατρο του Ευριπίδη (περιοδικό «Παρνασσός», 1989)
-Η κριτική της Γαλλικής Επαναστασης μέσα από τον θεατρικό λόγο (περιοδικό «Νέα Εστία», 1989)
-Η επέμβαση του σκηνοθέτη στη διαδικασία της παράστασης (περιοδικό «Εκκύκλημα», 1989)
- La Lysistrata d’ Aristophanes et les Grenouilles d’ Aristophane (περιοδικό “Dioniso”, 1989)
-La mise en scène du théâtre de Térence dans les Commantaires de Donat (περιοδικό Dioniso, Ιταλία, 1990)
- Le retour d’ Iphigénie de Yiannis Ritsos (περιοδικό, “Dioniso”, 1990)
-Philoctète de Vassilis Ziogas (περιοδικό “Dioniso”, 1990)
- Ο σκεπτικισμός στο σύγχρονο θέατρο (περιοδικό ‘Αλεβεβάν’, 1990)
- Σημειωτική ανάγνωση ενός σουρεαλιστικού δράματος : «Οι Μαστοί του Τειρεσία» του Απολλιναίρ (περιοδικό «Διαβάζω», τ. 211, 1990)
- Ο γενετικός δομισμός και το όνειρο. Με αφορμή το όνειρο της Άτοσσας και το όνειρο της Εκάβης (περιοδικό «Διαβάζω», τ. 210, 1990)
- Θέατρο και μετα-κριτική (περιοδικό «Ακτή», 1990)
-Η γλώσσα του Σάμουελ Μπέκετ (περιοδικό «Ακτή», 1991)
-La ballade des pendus de Fr. Villon: dialectiques de l’ âme de la matière (περιοδικό «Παρουσία, τ. Η’, 1992)
- ‘Ψηλά από τη γέφυρα’ του Άρθουρ Μίλλερ: το οδοιπορικό της σύγκρουσης μέσα από τα σημειακά συστήματα του χώρου (περιοδικό «Διαβάζω», τ. 259, 1993)
- The cause as a collective actor in ancient Greek tragedy ( in  L’ actrice en scène, έκδοση της F.I.R.T. (International federation for theatre and research), Μόντρεαλ, 1995)
- Αντιδογματικά στοιχεία στη γαλλική μεσαιωνική φάρσα (περιοδικό «Διαβάζω», τ. 288, 1995)
-Άνθρωπος και εξουσία στο θέατρο του Μάριου Χάκκα (περιοδικό «Διαβάζω», τ. 297, 1995)
- Statisme et mouvement au théâtre (πρακτικά συνεδρίου της Σορβόννης με θέμα “Le statisme” , 1996)
-Η ‘ποιοτική’ στροφή του ηθοποιού: Υπαρξιακή αγωνία; Ανάγκη καλλιτεχνικής αναβάθμισης; Στείρος εντυπωσιασμός; (άρθρο στην εφημερίδα «Το Βήμα», 1997)

- Ο Καραγκιόζης του Ηλία Πετρόπουλου και τα σημεία της σκιάς (περιοδικό «Μανδραγόρας», 1998)
- Ντάριο Φο: ένα Νόμπελ στην εξουσία ( περιοδικό «Θεατρογραφίες, τ. 1, Μάρτιος 1998)
-Μύθος και μυθοπλασίες και «Η Κυριακή των παπουτσιών» του Λάκη Λαζόπουλου (περιοδικό «Θεατρογραφίες», τ. 2, καλοκαίρι 1998)
-Το θέατρο και τα πρότυπά του (περιοδικό «Θεατρογραφίες», τ. 3, φθινόπωρο 1998)
- Σχέσεις υποβολής και επιβολής στο θέατρο του Γιώργου Μανιώτη ( πρακτικά συνεδρίου της ΠΑΠΟΚ, έκδοση Πολύτιμης ύλης, 1999)
- Στα τοπία της οπτικής ομιλίας (περιοδικό «Θεατρογραφίες», τ. 4-, 1999)
- ‘Περιμένοντας ένα νεύμα’  και ‘Το υπόγειο του «Κυνικού» και η μοναξιά της σκηνής’ (περιοδικό «Θεατρογραφίες», τ. 6-7, 2000)
-«Ιστορία και Αρχέτυπο πάθος». Λίγο πριν την Αθήνα του 2004 μ.Χ. (περιοδικό Θεατρογραφίες, τ. 11, 2004)
- Η Νύχτα της Βαλόνης ή  Ο «Θάνατος» του Δον Ζουάν (στον αφιερωματικό τόμο «Δάφνη» για τον Σπ. Ευαγγελάτο, 2004)
-«Μικρό οδοιπορικό στον θεσμό των Επιδαυρίων» (εφημερίδα «Βραδυνή», 2004)
-«Le drame antique et ses représentations contemporaines» (περιοδικό “Primer acto”, Ισπανία 2005)
- Le théâtre en Grèce : A la recherche du renouveau (περιοδικό “Galenco” Ισπανία, 2005)
- «Οιδαλέα λογική» και φαντασιακή έκρηξη: Από τη μοναχική διαδρομή στην αναζήτηση της ετερότητας. (Άρθρο στον τιμητικό τόμο για τον Καθηγητή Α. Παναγιωτόπουλο, 2005)
- Αφιέρωμα στη Λήδα Τασοπούλου (περιοδικό Θεατρογραφίες, τ. 14, 2006)

Γ. Ανακοινώσεις σε συνέδρια- Διαλέξεις


- Το διακείμενο της Φαίδρας από τον Ευριπίδη στον Σενέκα και στον Ρακίνα (Εθνική Βιβλιοθήκη Αθηνών, 1983)
- Ο θεατρικός λόγος και η φατική του λειτουργία (Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων, Νοέμβριος 1991)
-Το γοητευτικό αντικείμενο της θεατρολογίας (διάλεξη στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, Δεκέμβριος 1991)
- Δρόμοι αγάπης της Νίκης Λαδάκη-Φιλίππου (διάλεξη στο Πολιτιστικό Κέντρο Λαϊκής Τραπέζης, Κύπρος, 1992)
- Ο δραματικός λόγος του Κύπρου Χρυσάνθη (διάλεξη στο Πολιτιστικό Κέντρο Λευκωσίας, Κύπρος, 1993)
- Η σκηνική απόδοση του θεατρικού κειμένου (διάλεξη στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, 1993)
- Έντουαρντ Άλμπι : «Ιστορία Ζωολογικού κήπου». Ο χωροχρόνος των αντιθέτων. ( διάλεξη στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, 1994)
- Από την Κυρία με τας καμελίας του Α. Δουμά στην Πόρνη που σέβεται του Ζ. Π. Σαρτρ: κοινωνική αθλιότητα και ηθική ανύψωση (ανακοίνωση στο συνέδριο «Κοινωνία και λογοτεχνία» στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, 1994)
- Η ποίηση της Ναδίνας Δημητρίου. Μια ψυχοκριτική προσέγγιση (διάλεξη στο Πολιτιστικό Κέντρο Λεμεσσού, Κύπρος, 1994)
- Semiotics as a key of understanding drama (St. John University, Ν. Υόρκη, 1993)
- L’ Avanguardia. (Μπολόνια, 1994)
- An intertextual approach of Racine’s and d’ Annuncio’s Phaedra (Νέα Υόρκη, Center of Italian Culture, 1995)
- Les représentations contemporaines du théâtre antique  (διάλεξη στο Πανεπιστήμιο της Αβινιόν, 1995)
- Παράσταση αρχαίου δράματος στο σχολείο. Μια πορεία στη γνώση και στην αυτογνωσία. Ενότητα «Χορός» (διάλεξη στο Θέατρο ‘Κνωσός’, στο πλαίσιο της επιμόρφωσης καθηγητών μέσης εκπαιδεύσεως, 1996)
- Fare oggi teatro sperimentale ad Atene (διάλεξη στο Πανεπιστήμιο της Μπολόνια, 1998)
-  Hécube : Le tragique de la vengeance (ανακοίνωση στο συνέδριο με θέμα «Εκάβη» που διοργανώθηκε στη Μασσαλία σε συνεργασία με το θέατρο “Gyptis”, 1999 )
- Λούλας Αναγνωστάκη: «Ο ουρανός κατακόκκινος». Μια πραγματολογική προσέγγιση (ομιλία στο πλαίσιο συνεδρίου της Πανελλήνιας Πολιτιστικής Κίνησης (ΠΑΠΟΚ), 2000)
- Αποχρώσεις του απολογισμού σε ένα σεφερικό τοπίο (ομιλία στο 2ο Πολυεθνικό Φεστιβάλ «Αφιέρωμα στον Γιώργο Σεφέρη από τον όμιλο Unesco Ν. Πειραιώς και νήσων, Πανεπιστήμιο Πειραιά, Ιούνιος 2000)
- Ο αντιμιλιταριστικός λόγος στην αρχαία τραγωδία (ανακοίνωση σε συνέδριο στο Νόβισαντ-Σερβία, 2001)
- Παγκοσμιοποίηση και θέατρο (ομιλία στο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο «Παγκοσμιοποίηση: Ψευδαισθήσεις & πραγματικότητα», Πειραιάς, Δεκέμβριος 2001)
- Η πράξη του θεάτρου και η ‘νέα κοινωνική σκηνή’ από τον 20ο στον 21ο αιώνα (ομιλία στο 1ο Πανελλήνιο Καλλιτεχνικό Συνέδριο «Η τέχνη ως θεμέλιο ανάπτυξης του 21ου αιώνα»,  Πάτρα, Νοέμβριος 2002)
- Δραματικός ήρωας : Η αμφι-σημείωση της ψυχής (ομιλία στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου-Ρόδος, 2002)
- Η Κασσάνδρα της μαντικής (διάλεξη στο Ίδρυμα Γουλανδρή-Χορν, 2002)
- Παρουσίαση της ποιητικής συλλογής του Δημήτρη Πιστικού «Οι χαιρετισμοί της Χίου (Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών, αίθουσα «Μιχαήλας Αβέρωφ», Φεβρουάριος 2002)
- Το θέατρο στα γαλλικά γράμματα (ομιλία στην Ημερίδα «Αφιέρωμα στα γαλλικά γράμματα» του συνδέσμου Φιλίας των Εθνών, Μέγαρο Μακεδονία, Φεβρουάριος 2003)
- Βάκχος και λαϊκή ψυχή (ομιλία στη Β’ Διεθνή Συνάντηση Λαϊκού θεάτρου, Ζάκυνθος, 2003)
- Η λατρεία του Διονύσου στη Θράκη, τα διονυσιακά δρώμενα και η γέννηση του αρχαίου δράματος (συνέδριο στους Φιλίππους, 2003)
-Το κενό ως απόλυτος σκηνικός χώρος (διάλεξη σε πειραματικό κύκλο συναντήσεων, Κενός Χώρος, Φεβρουάριος 2003)
- Το «Ημερολόγιο ενός τρελού» και η κειμενική παρουσία του Γκόγκολ. (διάλεξη στο Ευρωπαϊκό κέντρο Δελφών, 2003)
-«Τροία : Το αρχέτυπον της πόλεως και η εποποιία του τραγικού» (ομιλία στο πολιτιστικό κέντρο «Όμηρος», Χίος, 2004)
- Θεατρικές συντεχνίες στο Βυζάντιο (ομιλία στη διημερίδα «Μπουλούκια: Η εποποιία μιας ‘ανυπόληπτης’ μορφής θεάτρου του Παιδαγωγικού τμήματος δημοτικής εκπαίδευσης, Παλιό Πανεπιστήμιο, Ιούνιος 2004)
- Ο σουρρεαλισμός στο θέατρο: Οι Μαστοί του Τειρεσία του Απολλιναίρ, μια σημειωτική ανάγνωση (ομιλία στο συνέδριο «Νταλί και σουρεαλισμός» στη Στοά του Βιβλίου, 2005)
- Το τραγικό στην Τέχνη και την Πολιτική (ομιλία στο Φεστιβάλ Μεσογειακής Τέχνης και Πολιτισμού, Πνευματικό κέντρο Δήμου Ασπροπύργου, Δεκέμβριος 2005)
- «Ο Δρόμος περνά από μέσα : Μια διακειμενική ανάγνωση» (διάλεξη στο Πανεπιστήμιο Πατρών στο πλαίσιο αφιερώματος στον Ιάκωβο Καμπανέλλη, 2005)
-Μορφές ηδονής (ομιλία στην ημερίδα «Οικεία ηδονή και κάθαρσις στο αρχαίο και σύγχρονο δράμα», Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών, Ιούνιος 2005)
- Ο τραγικός ήρωας του Claudel (ομιλία στην Ημερίδα «Φόρος τιμής στον Πωλ Κλωντέλ, Αίθουσα Προπυλαίων, Απρίλιος 2005)
- «Ο δραματικός ήρωας του Σαρτρ: Από την εμμονή της ‘ελεύθερης’ επιλογής στην πολιτική στράτευση» (ομιλία στην Ημερίδα του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας για τον Πωλ Σαρτρ, Μάϊος 2005)
- Το σωματικό θέατρο του Θόδωρου Τερζόπουλου: Οι «Βάκχες» του Ευριπίδη ( μεταπτυχιακό σεμινάριο θεάτρου, Αίθουσα Προπυλαίων Πανεπιστημίου Αθηνών, 2006)
- Η θεαματικότητα του αναπαραστατικού λόγου (ομιλία στην Ημερίδα του Συλλόγου Νέων Καλλιτεχνών Πατρών με θέμα «Θεατρικότητα, θεαματικότητα», Πάτρα, 2006)
- Η αισθητική του χάους (διάλεξη στο Φιλοσοφικό καφενείο ‘dasein’, 2007)
-Μορφές χρησμών (ανακοίνωση στο διήμερο αρχαίου δράματος του Κέντρου Σημειολογίας του Θεάτρου με θέμα «Ο χρησμός στον θεατρικό λόγο. Από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, Στοά του βιβλίου, 2007)
- Παρουσίαση του βιβλίου του Τάκη Σπετσιώτη «Τριανδρίες και σία» (βιβλιοπωλείο «Λεμόνι», 2007)
- Το αβέβαιο Είναι και το απατηλό Φαίνεσθαι. Μια σημειολόγηση της θεατρικής αισθητικής. (ομιλία στην ημερίδα «Λόρκα, Ίψεν, Μπρεχτ» στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων, 2007)